Info Panel
You are here:   Home  /  Geschiedenis  /  Neergang van Fortis raakt ook sport, Puma in plaats van Kappa

Neergang van Fortis raakt ook sport, Puma in plaats van Kappa

De neergang van Fortis houdt ook in de Nederlandse sportwereld de gemoederen bezig. Het Belgisch-Nederlandse bank- en verzekeringsconcern is hoofdsponsor van Feyenoord en heeft zijn naam bovendien verbonden aan de Marathon van Rotterdam, de City-Pier-City Loop, de Zevenheuvelenloop en Singelloop. “Hoe het nu verder gaat? Ik heb geen glazen bol, maar vooralsnog hebben we geen enkel signaal dat dit gevolgen zal hebben voor onze sponsorrelatie”, aldus commercieel directeur Chris Woerts van Feyenoord.

“Al sinds 1990 bestaat er een sponsorrelatie met Feyenoord. Eerst was Stad Rotterdam de sponsor, sinds 2004 Fortis”, aldus Bas van der Pompe, hoofd sponsoring van Fortis. “Het is nu de day after. Wat voor consequenties de nu bestaande situatie heeft voor onze sportsponsoring is niet te zeggen. Je zou kunnen zeggen dat het belang van sponsoring alleen maar groter wordt, omdat je niet alleen in goede tijden, maar ook in slechte tijden moet laten zien dat je er bent.”

Een opvatting die bijval krijgt van gerenommeerde sportmarketeers als Frank van den Wall Bake en Floris van Dam. “Als je geschoren wordt, moet je stil zitten. En niet de paniek vergroten”, aldus Van den Wall Bake. “Het gaat om doorlopende contracten, dus Fortis kan er niet ineens mee stoppen. Als het bedrijf wordt overgenomen, worden die contracten mede overgenomen. Als Fortis er wel onderuit zou kunnen, zou het heel onverstandig zijn om dat te doen. De consument heeft momenteel niet zoveel vertrouwen in het bedrijf en stoppen met sponsoring zou opnieuw een deuk in het imago zijn”, weet Van Dam, directeur Benelux van Sport+Markt.

Het contract van Fortis met Feyenoord, dat kledingsponsor Kappa inruilt voor Puma, loopt in 2009 af. “We zijn al geruime tijd in gesprek over een mogelijke verlenging”, aldus Woerts. “Ik ken het beleid bij Fortis niet, maar ik zou doorgaan”, aldus Van den Wall Bake. “Om vertrouwen terug te winnen, moet je met de consument blijven communiceren en voetbal is daar een uitstekend middel voor, omdat die sport dicht bij de mensen staat.”

Waar Fortis nu circa zes miljoen betaalt, heeft Aegon met het nieuwe Ajax-contract van tien tot twaalf miljoen euro per jaar een nieuwe trend ingezet. “Ik ben ervan overtuigd dat Feyenoord zich al lang oriënteert op potentiële opvolgers, die acht, negen of tien miljoen willen betalen. Dat is Feyenoord ook waard, ook al gaat het nu sportief wat minder”, aldus Van den Wall Bake, die ondanks de huidige malaise ook Fortis zou adviseren voor een hoger bedrag opnieuw met Feyenoord in zee te gaan.

“Juist als het slecht gaat, moet je lef tonen. Als bedrijf dat afhankelijk is van consumenten moet je altijd reclame blijven maken en sportsponsoring is een relatief goedkope en zeer goed functionerende vorm van communicatie met de markt.” Van Dam ziet echter ook mogelijke beren op de weg. “Als er door de problemen duizenden banen komen te vervallen, valt het heel moeilijk te verkopen een nieuw miljoenencontract met Feyenoord af te sluiten, terwijl dat vanuit marketingoogpunt wel het verstandigste zou zijn.”

Bron: FR12

  2008  /  Geschiedenis  /  Last Updated januari 10, 2016 by BlackBird  /  Tags: , ,

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *